Ευρωπαϊκές πιέσεις στη ναυτιλία για τη μείωση ρύπων!

ploio kapnoi

Ανεπάρκεια διαπιστώνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην εφαρμογή των κανονισμών που έχουν υιοθετηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας και θέτει νέους στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2.

Σύμφωνα με τις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις, η ναυτιλία πρέπει να ενταχθεί στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (Emissions Trading System), το «εργαλείο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των επιτρεπόμενων εκπομπών άνθρακα. Υπενθυμίζεται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δε συμπεριλαμβάνονται στο ETS, το οποίο υποχρεώνει εργοστάσια, σταθμούς παραγωγής ενέργειας και αεροπορικές να πληρώσουν για τη ρύπανση που προκαλούν.

Ειδικότερα, τα μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εισήγαγαν δεσμευτικές απαιτήσεις για τις ναυτιλιακές εταιρείες με στόχο τη μείωση των μέσων ετήσιων εκπομπών CO2 ανά μεταφορικό έργο, για όλα τα πλοία τους, σε ποσοστό τουλάχιστον 40% μέχρι το 2030.

Στη συνεδρίαση της Τρίτης, η Κομισιόν υπέβαλε πρόταση αναθεώρησης του συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Παρακολούθηση (Monitoring), Υποβολή Εκθέσεων (Reporting) και Επαλήθευση (Verification) των εκπομπών CO2 από τις θαλάσσιες μεταφορές (Κανονισμός MRV της ΕΕ) και ευθυγράμμισής τους με τις νέες απαιτήσεις του IMO για την παρακολούθηση των εκπομπών από το 2019 και την καταγραφή τους το 2020.

Στο σχετικό νομοθετικό κείμενο, το οποίο εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία από τους ευρωβουλευτές, η αρμόδια Επιτροπή της Ευρωβουλής καλωσορίζει την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά θέλει να δει περισσότερα και προς αυτήν την κατεύθυνση ψήφισε διάταξη, μέσω της οποίας, πλοία χωρητικότητας 5.000 gross tonnage και άνω, συμπεριλαμβάνονται στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων.

«Απαιτούμε αυστηρότερα μέτρα»

Η εισηγήτρια ευρωβουλεύτρια της Συμμαχίας των Πρασίνων, Jutta Paulus δήλωσε: «Σήμερα, στέλνουμε ένα ηχηρό μήνυμα υπό το πρίσμα της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της κατάστασης έκτακτης ανάγκης στο περιβάλλον: Ο έλεγχος και η καταγραφή των εκπομπών CO2 είναι σημαντικοί παράγοντες, αλλά τα στατιστικά στοιχεία από μόνα τους δεν μπορούν να σώσουν το περιβάλλον! Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, επεκτείνουμε την πρόταση της Κομισιόν και απαιτούμε αυστηρότερα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές».

Σύσταση «Ταμείου Ωκεανού» (Ocean Fund)

Η Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου ζητά, παράλληλα, τη σύσταση ενός «Ταμείου Ωκεανού», χρηματοδοτούμενο από τα έσοδα από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων στο πλαίσιο του ETS, για την περίοδο από το 2023 μέχρι το 2030. Στόχος είναι να καταστούν τα πλοία ενεργειακά αποδοτικότερα και να υποστηριχθούν επενδύσεις σε καινοτόμες τεχνολογίες και υποδομές, όπως τα εναλλακτικά καύσιμα και τα πράσινα λιμάνια, που θα βοηθήσουν στην απανθρακοποίηση του κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών. Το 20% των εσόδων του Ταμείου θα αξιοποιούνται για την προστασία, αποκατάσταση και αποτελεσματική διαχείριση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων, τα οποία επηρεάζονται από την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Τα επόμενα βήματα

Η απόφαση αναμένεται να πάρει το «πράσινο φως» από την Ολομέλεια στις συνεδριάσεις το διάστημα 14-17 Σεπτεμβρίου στο Στρασβούργο. Ακολούθως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τα κράτη - μέλη για την οριστική μορφή της νομοθεσίας.

Πηγή: Reporter.gr

Pin It

eep logo