Όχι άλλες καθυστερήσεις με τον ΟΛΠ

olp limani apopsi

Σαφές μήνυμα προς την ελληνική κυβέρνηση να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ στέλνουν κινεζικές διπλωματικές πηγές. Το ενδιαφέρον της Cosco για τον Πειραιά είναι δεδηλωμένο στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο (δεν πρέπει να λησμονείται η συνάντηση του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον κινέζο Πρόεδρο Σι Τζινπίν στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη) και η ελπίδα είναι ότι μετά τις 3 Δεκεμβρίου, όταν και σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του ΤΑΙΠΕΔ θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το 51% του ΟΛΠ, δεν θα εγερθούν νέα κωλύματα, οποιασδήποτε μορφής.

Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των όρων που προβλέπει η σχετική σύμβαση, την οποία θα υπογράψει ο πλειοδότης, είναι και η υλοποίηση επενδύσεων τουλάχιστον 350 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, θα εξαιρεθούν από τη σύμβαση παραχώρησης το παραλιακό τμήμα της Δραπετσώνας και η περιοχή της Κυνοσούρας, που είναι αρχαιολογικός χώρος. Οι ίδιες πηγές τόνιζαν, σε ενημέρωση δημοσιογράφων που έλαβε χώρα στην κινεζική πρεσβεία στην Αθήνα, ότι η απόφαση για την εξαίρεση των προαναφερθεισών περιοχών από τη σύμβαση παραχώρησης είναι κυρίαρχη απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να επηρεάσει το τίμημα που θα καταβάλει η Cosco για το 51% του ΟΛΠ.

Το Πεκίνο θεωρεί ότι αν κλείσει το θέμα ΟΛΠ θα μπορέσουν να απελευθερωθούν κι άλλες δυνάμεις που θα ενισχύσουν περαιτέρω την ελληνοκινεζική συνεργασία. Ωστόσο, προς το παρόν τηρείται στάση αναμονής και αρμόδιοι κινεζικοί παράγοντες παρακολουθούν με έκδηλο ενδιαφέρον τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα. Επιθυμούν να αρθεί το συντομότερο δυνατόν η πολιτική αβεβαιότητα και η κυβέρνηση Τσίπρα να προχωρήσει μπροστά.

Ο ανταγωνισμός των λιμένων στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο «έχει ανάψει» για τα καλά και πιθανές νέες καθυστερήσεις στην υπόθεση του Πειραιά θα μπορούσαν να έχουν σοβαρές συνέπειες για τη γεωπολιτική του αξία. Υπενθυμίζεται ότι πολύ πρόσφατα, κινεζική κοινοπραξία υπό την Cosco Pacific κατέβαλε τίμημα ύψους περίπου 920 εκατομμυρίων δολαρίων για την εξαγορά, στον κόλπο του Μαρμαρά, του μεγαλύτερου ιδιωτικού λιμανιού της Τουρκίας, του Kumport Terminal. Επιπλέον, ο κινεζικός κολοσσός έχει επιδείξει ενδιαφέρον για την απόκτηση της διαχείρισης του λιμανιού της Λεμεσού. Το ζήτημα συζητήθηκε εκτενώς και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη στην Κίνα.

Κινεζικές πηγές σημειώνουν ότι οι κινήσεις αυτές δεν πρέπει να θεωρηθούν ανταγωνιστικές του ενδιαφέροντος της Cosco για τον Πειραιά. Άλλωστε, το τουρκικό λιμάνι Kumport εξυπηρετεί περισσότερο τις τουρκικές εισαγωγές και λογικά θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στον Πειραιά. Όσο για τη Λεμεσό, η εγγύτητά του λιμανιού της στη Διώρυγα του Σουέζ την καθιστά ελκυστική, από τη στιγμή μάλιστα που η αναβάθμιση της διώρυγας θα επιτρέψει τη διέλευση μεγαλύτερων πλοίων και μεγαλύτερων φορτίων προϊόντων.

Αναμφίβολα, όλο αυτό το σκεπτικό θα αναλυθεί και στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα, ο οποίος στις 7 και 8 Νοεμβρίου θα μεταβεί στη Σιαμέν της Κίνας για να συμμετάσχει στο Φόρουμ της Θαλάσσιας Συνεργασίας μεταξύ της Κίνας και των χωρών της Νότιας Ευρώπης (Ελλάδα, Ιταλία, Μάλτα, Ισπανία, Πορτογαλία). Παράλληλα, ο έλληνας υπουργός θα πάρει μέρος και στην τελετή λήξης του Ελληνοκινεζικού Έτους Ναυτιλιακής Συνεργασίας 2015.

Επιπλέον, αντιπροσωπεία στην οποία θα συμμετέχουν οι δήμαρχοι της Ελευσίνας, του Περάματος, του Ασπροπύργου και των Μεγάρων (περιοχών που βρίσκονται κοντά στον Πειραιά) θα επισκεφθούν την Κίνα το διάστημα 7 - 14 Νοεμβρίου έπειτα από πρόσκληση του Κινεζικού Λαϊκού Συνδέσμου Φιλίας με Ξένες Χώρες. Η αντιπροσωπεία θα επισκεφθεί το Πεκίνο και το Τσιντάο, το οποίο είναι μία από τις πλουσιότερες πόλεις της παράκτιας ζώνης της Κίνας. Πρόκειται για μία πόλη - λιμάνι και ο σκοπός είναι, μεταξύ άλλων, να παρουσιαστούν στους έλληνες δημάρχους τα οικονομικά οφέλη από την ανάπτυξη των λιμένων (όπως πχ η ανάπτυξη περιοχών με προνομιακό φορολογικό καθεστώς κ.ά).

tovima.gr

Pin It

eep logo